De rosé-prijzencircussen
Het is op dit moment rosé, rosé en nog eens rosé wat de klok slaat. Bovendien schijnen al die rosés gerangschikt te moeten worden in goed, beter, best. Recent werden weer diverse prijzen uitgedeeld voor de beste rosé zus en de beste rosé zo. Op Rosé aan Zee, georganiseerd door Perswijn, werd een Nederlandse rosé winnaar: de Sueterie 2006 van Hof van Twente. Binnenkort zal ik aandacht aan deze rosé besteden, als mijn drie flesjes binnen zijn. Ik bestelde ze vorig jaar al op het domein en nu blijken ze in de prijzen gevallen te zijn.
Een ander prijzenfestival werd door het concurrerende club Proefschrift georganiseerd, tijdens het Nederlandse Wine & Food Festival. Daar werd een Franse rosé uit de Cevennen uitgeroepen tot rosé van het jaar 2007. Dit festival kende diverse categorieën; in de categorie supermarktrosé tussen de 3 en de 5 euro won Chateau La Gordonne 2006, een rosé uit de Côtes de Provence van Domaines Listel.
Voor vanavond was ik op zoek naar een simpel flesje rosé, en bij AH viel mijn oog op de grote display met Chateau La Gordonne, uiteraard met kaartje erbij dat de wijn recent in de prijzen gevallen was. Oké, vooruit dan maar, dacht ik. Laat ik het maar weer eens proberen. Ik meende me te herinneren dat ik in het verleden niet onder de indruk was van deze rosé, maar als een groot deel van wijnminnend Nederland vindt dat dit de beste supermarktrosé tussen de 3 en de 5 euro is, wie ben ik dan?
Ik had natuurlijk beter moeten weten: zo'n prijzencircus zegt zo weinig, en al helemaal als de totale selectie bestaat uit inzendingen van importeurs. Weliswaar hadden de Nederlandse importeurs in totaal 500 wijnen ingezonden, maar daarmee is nog niet gezegd dat dit alle in Nederland verkrijgbare rosés zijn of dat die rosés kwaliteit vertegenwoordigen.
Want wat een teleurstelling was dat vanavond zeg: nooit eerder proefde ik een bitterder en vreugdelozer rosé. Geen fruit, geen kruidigheid, alleen maar zuur en alcohol. Als aperitief was de rosé al helemaal niet te pruimen, bij de gemarineerde kipvleugeltjes kwam er gelukkig nog iets van karakter los. Toch heb ik het laatste restje door de gootsteen gespoeld: het leven is echt veel te kort om dergelijke rosé te drinken. En dat wint dan een prijs op een bekend Nederlands wijnconcours.
Deze ervaring leert mij één ding: trek je niets aan van medailles, prijzen en eervolle vermeldingen voor wijnen. Het zegt over het algemeen heel weinig. Hooguit kun je er iets uit afleiden over de smaak van de juryleden en het niveau van de inzendingen. Ik vraag me echt af waarom dat toch telkens nodig is: wijnen vergelijken en er labels aan hangen: de beste, de op-een-na-beste etc....? Wat schieten we daar mee op? Wat leert de liefhebber daar van? Echt helemaal niets, in mijn ogen. Het zijn gewoon marketingtrucs, niets meer en niets minder.