woensdag 25 oktober 2006

WBW-5 Het (eind)oordeel

Voor de Wine Blogging Wednesday van oktober organiseerden we eens iets anders: wijnen hoefden deze maand niet bij de supermarkt gehaald worden, maar ze werden na bestelling bij je thuis afgeleverd. Twee Spaanse roden, Dehesa Gago 2005 van Compañia de Telmo Rodriquez en Bonal Tempranillo 2005 van Bodegas Real, konden gekocht worden bij BuyYourWine.

En de actie leek succesvol te gaan worden: 16 personen bestelden bij BuyYourWine het speciale WBW- pakket voor oktober. Maar helemaal vlekkeloos ging het niet. Zo was er al snel gemopper over de verzendkosten en de trage levering. Sommige mensen hebben wel twee weken op hun bestelling moeten wachten. Voor een internetwinkel is dit natuurlijk veel en veel te lang. Zelfs al duurt het maar een week, dan vind ik dat al te lang. Helaas was dit geen goede start deze maand.

Verder heeft er helaas tot op heden slechts één lezer haar bevindingen doorgegeven. Bedankt Carla! Ik hoop dat het ontbreken van notities van anderen niet betekent dat sommigen door de late verzending nog helemaal niet hebben kúnnen reageren. Want deze twee wijnen verdienen echt onze aandacht, zoveel is al wel duidelijk. Ik zal dan ook het volgende doen: de reacties die tot nu toe binnen zijn gekomen zal ik hier vast samenvatten. Mochten er de komende dagen echter nog lezers hun reactie op de wijnen willen geven, geef ik daartoe een ieder nog de kans tot uiterlijk 30 oktober. Daarna zal ik dan op de laatste dag van de maand nog een echt definitief oordeel samenvatten.

Oké, de wijnen dan. Daar kan ik gelukkig alleen maar positieve dingen over neerschrijven. Bij zowel Carla, Ed, het Ministerie van Eten en Drinken, Hans en mijzelf vielen de wijnen goed in de smaak.
Carla schreef: "Allebei fijne wijnen, prettige reuk, mooi fruitig en een volle afdronk. De Dehesa vond ik zonder eten erbij erg droog in afdronk, maar dat werd een stuk beter met een hapje. De Bonal had waarschijnlijk iets meer hout, zo denken wij. Moeilijk trouwens om echt een voorkeur uit te spreken. Als het echt moet denk ik dat ik neig naar de Bonal, maar dat komt vooral omdat die toch een iets langere afdronk heeft." Carla dronk ze bij zeer klassieke stoofpot, een goulash.

Ed meldde mij: "Het was absoluut merkbaar dat de twee uitverkoren Wine Blogging Wednesday wijnen van oktober het supermarktniveau ontstegen. Daarentegen moest er ook een paar Euro meer voor op tafel gelegd worden. Beide Spaanse wijnen hadden duidelijk meer kwaliteit in huis, dan voorgaande WBW-wijnen. Hoewel er duidelijke verschillen in stijl te constateren zijn, kan men toch spreken van een exponent van de moderne Spaanse school.
De 2005 Bonal Tinto – DO Valdepeñas – Bodegas Real, gemaakt uit 100% Tempranillo druiven, heeft een mooie, frisrode kleur. Zowel in geur en smaak spat het fruit er uit, kers, framboos. De wijn is lekker sappig, warm en aangenaam met voldoende body.
De 2005 Dehesa Gago – DO Toro – Compañia de vinos Telmo Rodriguez ligt zelfs nog een trapje hoger in kwaliteit. Hij heeft een bijna paarse kleur met een klein waterrandje. In het begin nog enigszins gesloten, daarna iets tertiaire geur, gevolgd door de weelderige geuren van rijp rood fruit. Fluweelzacht, voldoende zuren, ook wat zoet. Mooi gedoceerd houtgebruik. Beetje chique wijn, welke culinair gezien hoger inzetbaar is dan bij een smakelijk stoofpotje."
Ik had het niet beter kunnen uitdrukken.

Ook op het Ministerie van Eten en Drinken is bijval voor de wijnen te vinden. "Het Ministerie was meer dan content met de wijnen. We vonden de prijs-kwaliteitverhouding prima. De smaak van beide appelleert aan die van ons, dit vinden we lekker. De Dehesa kan prima bij een goede maaltijd, of gewoon op een rustige avond, eventueel met deze of gene die dat kan waarderen. De Bonal kan altijd; prima voor de slempers, acceptabel voor de genieters.(En makkelijk bij het eten.)."

Over de kwaliteit van de wijnen valt mijns inziens nauwelijks te twisten: tot nu toe vindt iedereen die ver boven de gemiddelde supermarktwijn uitsteken. En daar ging het mij deze maand ook om. Om aan te geven dat er buiten de supermarkten veel betere wijn te halen is in dezelfde prijscategorie.