dinsdag 6 februari 2007

De keuzes van de specialist

Waarom kopen veel mensen wijn bij de supermarkt? Het is lekker makkelijk, je neemt zo even een fles mee in je mandje, naast de hagelslag en het waspoeder. Supermarkten bieden ook een grote selectie aan 'makkelijke' wijnen, die de voorkeuren van de consument (lijken te) weerspiegelen. Hoe de keuze van een wijninkoper van zo'n supermarkt tot stand komt, daar horen we helaas weinig van. Er zal ongetwijfeld veel geproefd worden, en ik neem aan dat er wel eens klantenpanels ingeschakeld worden.

Wie echter nog denkt dat een traditionele wijnhandelaar in gewijde eenzaamheid de wijnen voor zijn bedrijf uitkiest en geen oog heeft voor de moderne consument, moet vooral het onderstaande stukje eens lezen. Want ook de wijnspecialist is iemand die naar zijn klanten luistert. Niet alleen zijn klanten die toch wel weten wat ze drinken, maar ook de klant die gewoon een goede, makkelijke wijn wil.

Afgelopen vrijdag heb ik deelgenomen aan het keuzeproces voor nieuwe Italiaanse wijnen bij Van Wageningen en de Lange. Deze wijnhandel is al sinds 1886 (uiteraard wel onder andere namen vroeger) actief langs de Oudegracht in Utrecht. Specialismen zijn vanouds Bordeaux en port. Frankrijk staat nog steeds centraal, maar ook wijnen uit Spanje, Italië, Portugal en Zuid-Afrika staan inmiddels regelmatig op de proeftafel.

Wijnen uit Italië zijn lastig: als je geen kenner van het land bent, is het ingewikkeld overzicht over de diverse DO's, wijngebieden en druivensoorten te krijgen. Gelukkig kent Italië ook grotere bedrijven die in diverse gebieden kwaliteitswijnen maken. De aanschaf van een paar wijnen van zo'n bedrijf is makkelijker dan je te moeten verdiepen in diverse gebieden.
Van één zo'n bedrijf, Il Falcone, proefden we afgelopen vrijdag twee wijnen. Die twee wijnen en het bedrijf zal ik in een aparte bijdrage introduceren, nu gaat het me vooral om het selectieproces. Het was de bedoeling om één van de wijnen uit te kiezen. Maar wat bleek: we waren met een heel gezelschap, waaronder goede klanten en goede vrienden van de eigenaren. En na een uitermate gezellige proefsessie bleek er geen consensus te krijgen: de vrouwen vielen voor de ene wijn, de mannen voor de andere. Bovendien maakten de wijnen tijdens het proeven op verschillende momenten een andere indruk. Eerst waren ze wat koud, en beviel juist de ene wijn. Nadat ze echter wat meer op temperatuur waren gekomen, beviel de andere weer meer. Na een stukje kaas bleek de ene wijn ook weer veel beter uit te komen, terwijl de eerste dan weer niet zo goed combineerde met de wijn. Kortom: het bleken uiteindelijk twee uitstekende wijnen, één voor bij het eten en één voor rond borreltijd.
En dus komen ze allebei binnenkort in het assortiment van Van Wageningen en de Lange. Wel wijnen waar je iets meer dan 5 euro voor moet neertellen. Maar dan weet je ook zeker dat het goed is! (Hoewel het nog altijd niet je smaak hoeft te zijn....)